Activitats

ACTIVITAT 1: Què sabem i què volem saber de Lloret de Mar?

Cicle: superior
Grup classe:25
Material necessari: Paper bolígraf.
Objectius:
  • Cercar els coneixements previs que tenen els alumnes sobre el tema per poder treballar a partir d’ells.
  • Treballar l’expressió escrita a partir de la redacció dels seus coneixements
  • Despertar l’interés dels alumnes per el coneixement fent que siguin ells mateixos els que es plantegin el que volen aprendre.
  • Veure que podem aprendre de les aportacions de la resta de la classe.

Explicació
En primer lloc, la mestra explicarà el tema que començaran que serà conèixer millor Lloret de Mar. Plantejant algunes preguntes generals com ara, com és? com ha canviat? de què viuen els seus habitants?. A partir d’aquí cada nen i nena haurà de fer una petita redacció explicant tot el que sap de Lloret de Mar.
Un cop feta la redacció, es farà una posada en comú on cadascú destacarà allò que li ha semblat més important per ell i creu que és important que la resta ho sàpiga, d’aquesta manera permetrà que els nens aprenguin coses els uns dels altres..
Quan s’hagi vist tot el que la classe sap en general sobre Lloret, individualment, cada nen i nena anotarà, en el full on ha fet la redacció, preguntes que no s’han respost amb la posada en comú i que volen respondre un cop acabi el tema. Les fulles les recollirà la mestra i els hi entregarà als alumnes al final de totes les activitats.



ACTIVITAT 2: Treball a Lloret de Mar!

Cicle: superior
Grup classe: 25 nens
Material necessari: paper, bolígraf, grabadora de veu.
Objectius:
  • Conèixer quina és la principal font de treball pels habitants de Lloret de Mar.
  • Fomentar el treball en equip.
  • Saber comunicar-se amb gent desconeguda per tal d’obtenir uns resultats.
  • Interpretar uns resultats i saber comunicar-los.
  • Entendre la diversitat de llocs de treball que hi ha, però comprendre que a Lloret de Mar hi predomina un.
  • Saber cercar informació fiable.

Explicació:
La mestra organitzaria l’aula per grups de treball, en aquest cas, es formarien 5 grups composats de 5 membres cada un d’ells. Els grups serien equitatius, de forma que aquells alumnes que segueixen millor les classes o bé, que no els costa tant avançar podrien ajudar a aquells alumnes que necessiten més ajuda.
Un cop realitzats els grups, la mestra explicaria la feina a fer:
Cada grup ha de realitzar una enquesta o bé una entrevista, amb preguntes sobre el treball, el sector de treball, el tipus de feina... Aquesta enquesta l’haurien de passar a almenys 10 persones (com a mínim). A partir d’aquí podrien extreure uns resultats, els quals haurien d’explicar a la resta d’alumnes i a la mestra, a través d’un mural.
La mestra els passaria una tipus d’enquesta, a partir d’aquí ells haurien d’elaborar la seva pròpia enquesta.

Tipus d’enquesta:

  • Sexe

    HOME                             DONA

  • Edat

     18-30            31-50            51-65

  • Treballes actualment?
  
      SI                               NO

  • La teva feina a quin sector econòmic pertany?

      SECTOR PRIMARI                  SECTOR SECUNDARI                  SECTOR TERCIARI

  • Estàs satisfet de la teva feina?

      SI                NO

  • Tens previst canviar de feina?

      SI                NO

Els nens, doncs, sortirien al carrer a realitzar les enquestes i a partir d’aquí podrien elaborar els resultats o les conclusions. Llavors, realitzarien el mural i finalment, explicarien els resultats de les seves enquestes.

L’activitat proposada serviria als nens per adonar-se de la importància que té el sector terciari o de serveis a la localitat de Lloret de Mar. A més a més, podríen treballar aquest tema des d’una perspectiva més realista; ells mateixos comprovarien la veracitat dels seus resultats. Per altra banda, el fet de que sigui una activitat en grup, permetria que els alumnes treballéssin cooperativament, i per tant, es podrien ajudar els uns als altres. 



ACTIVITAT 3: Els “Americanos” a Lloret

Cicle: superior
Grup classe:25
Material necessari: Paper, bolígraf, càmera de fotos.
Objectius:
- Veure els elements més emblemàtics de Lloret de Mar.
- Treballar en l’entorn més proper per conèixer la historia de Lloret de Mar.
- Treballar en la recerca d’arxius
-  Escollir la informació més adequada a les necessitats de cada moment

Explicació:
Aquesta activitat consta de dos parts la primera per veure una de les cases més característiques dels Americanos a Lloret de Mar, La Can Comadran, també coneguda com a Casa Font, és una típica casa senyorial del segle XIX, que mostra alguns elements modernistes de gran qualitat. La seva edificació fou encarregada per l'indiano Nicolau Font i Maig i, segons consta al mateix edifici, s'acabà de construir l'any 1877. La casa és àmplia, majestuosa, de sostres alts i amb una caixa d'escala de grans dimensions.
Després de veure  aquest edifici i explicar una mica per sobre quan es va construir i qui ho va fer, anirem a l’arxiu municipal per conèixer de mà d’àntics documents qui eren aquests “Americanos” i perquè se’ls anomenava així. Aquí els alumnes podran saber que els “americanos” eren aquells lloretencs que havien marxar cap al S.XIX i que havien tornat enriquits i que per tant podien construir-se cases com la Can Comadran. Els que no tornaven amb riqueses es deia que” havien perdut sa maleta a l'Estret" i que per tant no eren considerats Americanos.
En resum el que volem que els nens aprenguin amb aquesta activitat és conèixer la historia dels Americanos a Lloret i la petjada que van deixar en el nostre poble.

Fonts consultades:




ACTIVITAT 4: Les platges de Lloret

Cicle: Mitjà
Grup classe: 25
Material necessari: paper, bolígraf, camera fotogràfica
Objectius:
- Conèixer les diverses platges de Lloret de Mar.
- Saber contemplar el relleu d’una zona determinada.
- Veure les diferències entre els relleus de les diferents platges.
- Treballar la geografia.
- Treballar amb grups cooperatius.
- Usar les noves tecnologies.
- Conèixer la forma de cercar informació i de mostrar evidències gràfiques (fotografies)

Explicació:
L’activitat consistiria en investigar sobre el relleu de 3 platges diferents de Lloret de Mar. El primer que faríem seria fer una sortida a les diverses platges: Platja de Lloret de Mar, Platja de Sa Boadella, Platja de Fenals.
En aquesta sortida, els alumnes hauríen de portar una camera fotogràfica. Haurien de fotografiar les platges, les roques (si hi ha), l’entrada del mar... Un cop feta la sortida, els alumnes s’organitzarien per grups de 5. Llavors, cooperativament, haurien de mostrar les seves fotografies i veure quines diferències trobaven en les distintes platges, fixant-se sobretot en el relleu. També podrien comentar els tipus de roques, el tipus de sorra, l’erosió del mar, etc.
Un cop fet aquest pas de debat i explicació sobre les diferències de les platges, els diversos grups hauríen de centrar-se en un aspecte a comentar; per exemple, un grup es centraria amb el tipus de roques. Llavors, basant-se en aquest tema, cercarien informació, i explicarien a la resta dels alumnes amb una presentació oral quin tipus de roques hi ha a cada platja, quan es van formar, de quina manera... Per explicar a la resta de l’aula el seu treball podrien fer servir un mural (amb totes les fotografies), un power point, etc.
A la mestra haurien d’entregar un treball escrit, on s’expliqués tot el que han treballat. Això, juntament amb la presentació oral, seria el que la mestra avaluaria.



2 comentaris:

  1. Crèiem que les activitats que proposeu són possibles dur-les a la pràctica en una classe de Medi a l'escola. Opinem que en l'activitat de l'enquesta, podríeu potenciar més el pensament crític i reflexiu fent que els alumnes redactin les preguntes que hauran de formular i analitzar-les per arribar a unes conclusions sobre el tema tractat.
    Falten els apartats "Què aprendrem amb l'activitat" i "com l'avaluareu" en les activitats.

    Ànims companyes!!

    ResponElimina
  2. El grup de Menorca creiem que les activitats estan bé encara que també creiem que la segona activitat també podria ser factible pels nens de 4t de primària, què en penseu? Els dos són interessants perquè al primer cada un aporta alguna cosa però tot el que saben és a partir de l'àmbit familiar, social... i el segon depenent de les respostes dels enquestats poden arribar a unes conclusions, propostes de millora, etc. i, per tant, reflexionen més tant individualment i com a grup.

    Tenim ganes de veure més activitats!

    ResponElimina